Projekt SAAB 96, folkrace & RCH

Projekt SAAB 96, Folkrace & RCH.

 Är nu hemkommen till Nevishög och det kommer att gå åt mycket kärlek att få den till att bli frisk i fram och bakvagn. Målet är att den skall vara klar till Juni-månad men absolut senast till tre-dagars på Svampabanan.

Sist denna pärla var ute på banan var 2015 upplaga av Svampafestivalen.

All svetsning är nu gjord så nu skall bara bakvagnen också rättas.

SAAB 96, V4 RCH

Nu är bilen hemkommen som vi skall köra Rallycross Historisk med. Vi har ett stort arbete franför oss med rostlagning och förstärkning av karossen där det behövs. Den är brandgul till färgen och det skall han bli när den är klar också. En Eklund-kopia skall det likna.

På bilden ser ni Stig Blomqvist och Per Eklunds bilar från Lyden Hill 1974.

Här ser ni vårt objekt, 1974 årsmodell komplett och redan rensad så det är bara till att ta fram svetsen.

Bakaxeln med förstärkta länkarmar, helt enligt tips från goda vänner.

Smidigt med traversen för att få den på plats på bänken.

Saaben står nu på arbetsbänken.

Många timmar framför oss med svetsen men idag kom jag en bit på vägen. Fjädertornet är nästa steg mot en rostfri kaross

Det blir morgondagens bekymmer att svetsa tornet.

Jag ser redan fram emot att måla den. Och nu är ett hjulhus klart men det var det sämsta av fyra så nu börjar vi jobba med höger fram imorgon.

Svarta hjulhus, röda länkarmar och framvagn blir snyggt tror jag.

Höger sidan blev också bra, lite pussel var det men inte i närheten av vänstersidans fjädertorn.

Skärmar har nu kommet hem, värmepaketet åkte ut och hjulhusen fram är klara. Nu fortsätter vi bakåt.

Johnny i Rynge levererade skärmar i glasfiber med bra passform.

KP-Styling och Johnny leverar skärmar till Saaben.

Nu säkrar vi kontoret med 1,5mm plåt, 

Jag är väldigt nöjd med resultatet, nu ska här slipas sen målas.

Motorrummet kommer att målas vit.

Vänstersidan var värst drabbad av rost.

Imorgon svetsas det sista på golvet sen är det slipning, målning och rensning av taket som gäller.

Golvet klart så nu ska vi svetsa förstärkningar, slipa och måla.

Riktigt skoj nu när skärmarna är upptagna, färgen kommit på, man börjar skymta slutet.

I mitt tycke den snyggaste fronten och coolaste färgen.

Jag ser fram emot att ta ut min leksak på Svampabanan.

Varför skulle det vara enkelt?? såklart var där skadade drev när jag delade lådan för att jag skulle modifiera diffen.

Mycket snart står han på hjulen efter några års vila.

Två 15 tums fälgar klara för lack, nästa två skall bli 14 tum.

Det vae nog länge sedan den var så här nära att stå på egna sulor

Nedre halvan kommer att vara grå. Främre förstarkningar klara. Nu beställer vi buren.

Idag fick jag hjälp av Kim så bakaxeln kom på plats, efter det så målade jag vänster framskärm, golvet fick en omgång färg till.

Saab V4, 90 mm borr och standard vev. Kamaxel lämnad till TG för omslipning och så kör jag första säsongen för annan motor på G.

Äntligen står hon på sina egna ben!! hjul mena jag. Så långt allting bra.

Motorrum innan ordentlig tvätt

Motorrum efter tvätt, nu ska det slipas sen lack på detta.

Saab 96an är helt klar till Svampafestivalen.

Motorrummet är nu klart för att montera växellåda/motor och el

Vitt motorrum blir lätt att hålla rent.

Packet från SAAB-klubben med bland annat ett 6 rullars frihjulsnav, så nu ska växellådan iväg på uppgradering.